Yoga en Pilates

In de lessen worden zowel de traditionele Yoga-houdingen (asanaís) en ademhalings-oefeningen (pranayamaís) gedaan, als Pilates-oefeningen.

 

Wat is Hatha yoga?

 

Er bestaan vele soorten yoga. Hatha is de meest Westerse vorm, de meest nuchtere vorm.

 

Yoga betekent eenwording/vereniging. Door het oefenen van bepaalde lichaamshoudingen in combinatie met de juiste ademhalingstechnieken, is het mogelijk tot eenwording/vereniging van lichaam en geest te komen: een worden met je denken, een worden met je gevoel. Verschillende factoren kunnen deze eenwording in de weg staan, zoals: een verkeerde ademhaling, spanningen, stress, stijfheid, verkeerde eetgewoonten, een verkeerde houding, minder goed functioneren van de bloedsomloop en dergelijke. Yoga kan een manier zijn om meer zicht in jezelf te krijgen, om bewuster te worden en te gaan leven. Je leert om te gaan met emoties en spanningen. Je leert je lichaam en geest te ontspannen.

 

De ademhalingsoefeningen stellen je in staat om fysiek en mentaal sterker te worden. De yogaoefeningen zijn geschikt voor iedereen, jong en oud, beginners en gevorderden. Ieder bepaalt zijn/haar eigen tempo.

 

Het effect van yoga?

 

Behalve een prima vorm van lichaamsbeweging is yoga ook goed voor de hersenen. Onderzoek laat zien dat het een stof in de hersenen laat vrijkomen die GABA heet. Depressieve mensen hebben een laag GABA-gehalte, maar een uurtje yoga liet een verhoging van 27% zien.

 

Er is ook Amerikaans onderzoek dat erop wijst dat vrouwen die aan yoga doen minder kans hebben op een eetstoornis en een beter zelfbeeld hebben.

 

Daarnaast wordt aan de yoga technieken ook een gunstig effect toegeschreven op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen.

 

Kortom: yoga bevordert de gezondheid, het welbevinden en de gelukzaligheid. Zie hiervoor ook Yoga Nidra.

 

Verschil tussen Yoga en Pilates

 

Het grote verschil tussen Yoga en Pilates is de manier van ademhalen. Bij Pilates ligt de nadruk op de krachtgordel (het powerhouse) en werk je binnen het frame van het lichaam, de schoudergordel, om zodoende de dieper liggende spiervezels te bereiken. Pilates creŽert stabiliteit in de kern van het lichaam.

Beide verbeteren souplesse en houding waardoor je je beter voelt en de organen efficiŽnter kunnen werken.

 

In de lessen krijgt iedereen de mogelijkheid zichzelf te zijn en te werken aan zijn/haar individuele inzichten en mogelijkheden.

 

Doel van de lessen:

 

- verhogen van de concentratie

- leren omgaan met stress/spanning/angst; angst blokkeert het hele systeem

- vertrouwd worden met het eigen lichaam en zo naar signalen ervan leren luisteren

- onbelemmerd en vrij ademen m.b.v. gerichte ademhalingstechnieken

- bewustwording en vrij maken van de in jezelf aanwezige energie

- houding correctie; lichaamshouding en levenshouding gaan hand in hand

 

Therapeutisch effect:

 

Bekend is dat Yoga effect heeft op wat men psychosomatische ziekten noemt, psyche (geest) en soma (stof), doordat zij de mens juist als eenheid van deze aspecten behandelt.

 

Je bent van harte welkom.

 

Marijke