de zonnegroet (surya namaskar)


Dit is een serie van 12 houdingen, die in een ononderbroken en soepele beweging worden uitgevoerd. De Zonnegroet versterk je en zorgt voor een soepel, vitaal lichaam. Een rondje bestaat uit twee volledige series, één voor de rechterkant en één voor de linker.


Open de borst.                                                                                            

Sta in de richting van de opkomende zon (als het even kan) en zet beide voeten tegen elkaar. Breng je handpalmen samen bij je hart, alsof je bidt. Open je borst voor de zon.

                                                                                                                          

Adem in en breng je armen of recht boven je hoofd of buig licht naar achteren. 

Buig naar voren (dubbel)  en adem uit.                                               


Halve cobra.                                                                                            

Adem in en breng je linkervoet zo ver mogelijk naar achteren. Zorg dat de rechtervoet loodrecht tussen de handen staat, knie boven de enkel. Houd je hoofd omhoog.

Plank.                                                                                                        

Adem uit en breng je rechterbeen naar achteren. Je staat op handen en tenen met je heupen omhoog. Je kijkt naar de vloer.

De houding van 8 delen.   

Zet je knieën op de mat, de borst tussen de handen, heupen van de mat. 

De cobra.                                                                                                       

Plaats de vingertoppen onder de schoudertoppen. Sluit de benen. Adem in, laat de heup zakken en richt het bovenlichaam vanaf het middel omhoog. Buig naar achteren en kijk omhoog.

De hond (tent).                                                                                            

Halve cobra.                                                                                                 

Buig (dubbel).                                                                                                  

Adem langzaam uit, houd de handen op de grond en breng de linkervoet naast de rechtervoet tussen de handen. Buig  vanuit de heupen en probeer de buik in de richting van de bovenbenen te brengen. Zelfde positie als 3.

Strek de armen naar boven                                                                        

                                                                                                                              


Succes!